observations on the aesthetics of persian painting
نویسندگان
چکیده
there are several studies pertaining to perisian painting which explain its aesthetics on the basis of mysticism and the notion of imaginal world. this point of view bears some methodological problems. some of the prominent scholars (burckhardt, nasr, ringgenberg), refering to ibn arabi’s mystical notions, have tried to show that the specific aesthetics of persian painting has been derived from the imaginal world. our aime here is to show that establishing the aesthetics of persian painting on the basis of imaginal world’s metaphysics lacking seriously the theoretical and methodological rigour. firstly, ibn arabi and his heirs’ conception of imaginal world was first of all ontological (hierarchy of being) and epistemological (knowledge of god). secondly, there are not overwhelming proofs which could demonstrate that persian painters were initiated to this notion. thirdly, achieving to imaginal world through mystical intuition is conditioned by asceticism and purifying rituals, which are not necessarily familiar to persian painters almost working in the court of sultans. we will try to show that considereing these painting in themselves is the genuine way to establish their aesthetics principles.
منابع مشابه
Critical Remarks on “Mystical Aesthetics” The Case of Persian Painting
There are several texts pertaining to Perisian painting which explain its aesthetics on the basis of mysticism and the notion of imaginal world. This point of view bears some methodological problems. Some of the prominent scholars (Corbin, Burckhardt, Nasr, Ringgenberg et al.) refering to Ibn ‘Arabi’s mystical notions, have tried to show that the specific aesthetics o...
متن کاملPainting and Society The Formation of the Persian Painting in the 14th Century
Persian painting has usually been studied from historical point of views. But its formation is rooted in a specific social context. In this study, we will try to contextualize it and we will show that this social context has a crucial role regarding its aesthetic. Persian painting is an art of royal courts and it represents the life of princes combined with Persian epic legendes. This social co...
متن کاملepistemic modality in english and persian academic writing: a cross-linguistic study of genre on the notion of transfer
چکیده حیطه ی نوشتار دانشگاهی اخیرا شاهد تغییرات عمده ای از غیرشخصی بودن (عینی بودن) به شخصی بودن بوده است. شخصی بودن متون دانشگاهی اهمیت استفاده از وجهیت معرفتی را برجسته می سازد چرا که? وجهیت معرفتی? بر اساس یکی از تعاریف ارائه شده از این مقوله? ارتباط تنگاتنگی با شخصی بودن داشته و به عنوان بیان نظر شخصی گوینده در مورد جز گزاره ای گفته در نظر گرفته میشود. بنابراین? با در نظر داشتن نقاط مشترک...
15 صفحه اولsurvey on the rule of the due & hindering relying on the sheikh ansaris ideas
قاعده مقتضی و مانع در متون فقهی کم و بیش مستند احکام قرار گرفته و مورد مناقشه فقهاء و اصولیین می باشد و مشهور معتقند مقتضی و مانع، قاعده نیست بلکه یکی از مسائل ذیل استصحاب است لذا نگارنده بر آن شد تا پیرامون این قاعده پژوهش جامعی انجام دهد. به عقیده ما مقتضی دارای حیثیت مستقلی است و هر گاه می گوییم مقتضی احراز شد یعنی با ماهیت مستقل خودش محرز گشته و قطعا اقتضاء خود را خواهد داشت مانند نکاح که ...
15 صفحه اولthe norms of localization in translating persian multimodal texts: the case of videogame demos
abstract هنجارهای بومی سازی در ترجمه متون چندوجهی فارسی:مورد دموهای بازیهای کامپیوتری چکیده اهداف عمده مطالعه حاضر به سه دسته تقسیم میشوند: 1) بررسی مشکلات احتمالی ترجمه دموهای (فیلمهای) بازیهای کامپیوتری،2) تعیین هنجارهای بومی سازی در ترجمه دموهای (فیلمهای) بازیهای کامپیوتری و 3) تعیین ایدئولوژیهایی که این هنجارها در جامعه نشان میدهند. به این منظور، ابتدا، مجموعه ای ازدموهای (فیلمهای) ب...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های ایران شناسیجلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۵-۳۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023